Er zijn steeds meer onderwerpen die een impact kunnen hebben op de persoonsgegevens van werknemers, vooral sinds de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (GDPR).
Wij adviseren dan ook vaak onze cliënten op dit vlak, bv.:
- Welke procedure moet er worden gevolgd bij het installeren van bewakingscamera’s?
- Is geolocalisatie (“track-and-trace”) van werknemers toegestaan en onder welke voorwaarden? Kunt u als werkgever de professionele mailbox van een werknemer controleren?
- Welke persoonlijke gegevens op de bedrijfscomputer kunnen werknemers in geval van ontslag terughalen?
- Welke regels moeten er worden vastgelegd i.v.m. het gebruik van internet en sociale media tijdens werkuren?
- Is het toegelaten om informatie uit camerabeelden of sociale media te gebruiken om een arbeidsovereenkomst te beëindigen?
- Zijn er bepaalde vereisten op het vlak van privacy die moeten worden nageleefd bij het gebruik van een prikkloksysteem (“badging”)?
- Is het toegelaten om de persoonlijke spullen van werknemers te fouilleren bv. om diefstal op het werk te voorkomen?
Ons team begeleidt u graag bij al deze vragen. We beschikken ook over de nodige ervaring om ondernemingen te begeleiden bij de invoering van policies en reglementen inzake bescherming van persoonsgegevens of bijvoorbeeld het gebruik van ICT-hulpmiddelen binnen de onderneming.