Het privéleven van ambtenaren krijgt meer en meer aandacht op het werk. Er zijn daarbij ook steeds meer onderwerpen die een impact kunnen hebben op de persoonsgegevens van werknemers, vooral sinds de inwerkingtreding van de Algemene verordening gegevensbescherming (GDPR).
Dankzij onze expertise in arbeidsrecht en ambtenarenrecht, bieden we onze cliënten concrete antwoorden op vragen zoals:
- Welke procedure moet worden er gevolgd bij het installeren van bewakingscamera’s?
- Is geolocalisatie (“track-and-trace”) van ambtenaren toegestaan en onder welke voorwaarden?
- Kan een werkgever het professionele e-mail account van een personeelslid controleren?
- Welke gegevens op de bedrijfscomputer kunnen door ex-werknemers worden opgevraagd?
- Welke regels moeten worden vastgelegd i.v.m. het gebruik van internet en sociale media tijdens werkuren?
- Is het toegelaten om informatie uit camerabeelden of sociale media te gebruiken om de samenwerking met een ambtenaar te beëindigen?
- Welke gevolgen heeft het gebruik van een prikklok voor het privéleven van ambtenaren?
Wij staan zowel overheden als werknemers graag bij om deze vragen te beantwoorden.
We beschikken ook over de nodige ervaring om administraties te begeleiden bij de invoering van policies en reglementen bijvoorbeeld op het vlak van bescherming van persoonsgegevens of het gebruik van ICT-hulpmiddelen binnen de administratie.