Wij adviseren werkgevers en werknemers uit de publieke sector over alle vragen met betrekking tot de wijziging van arbeidsvoorwaarden.
Wij worden regelmatig geraadpleegd over arbeidsrechtelijke vraagstukken zoals:
- Kan de werkgever de uurroosters van contractuele en statutaire ambtenaren eenzijdig wijzigen?
- Kan het loon van het personeel worden gewijzigd in geval van een reorganisatie?
- Is het toegelaten om de functie van het personeel eenzijdig te wijzigen? Is er een onderscheid naargelang het om statutaire of contractuele personeelsleden gaat?
- Kan een werkgever de arbeidsplaats van een personeelslid verplaatsen?
- Welke procedure moet er worden gevolgd in geval van mutatie/overplaatsing of reaffectatie/herplaatsing? Moet het personeelslid op voorhand worden gehoord?
- Wat zijn de actiemiddelen van de werknemer in geval van wijziging van zijn of haar arbeidsvoorwaarden? Wanneer is er sprake van impliciet ontslag?
- Wat zijn de regels in geval van terbeschikkingstelling van personeel bij een andere dienst of administratie? Verschillen de regels naargelang het om een contractuele of een statutaire werknemer gaat?
- Hoe moet de terbeschikkingstelling van een personeelslid bij een andere administratie of dienst worden beëindigd?